Conexões entre música e movimento corporal

Um estudo à luz das correspondências intermodais com participantes de um contexto universitário português

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57885/0038.rpmns.10/1.2023

Abstract

The relationship between music and body movement has been investigated from different perspectives. In the emerging field of crossmodal correspondences (Spence - Parise 2012), known for elucidating the different mechanisms of interaction and combination between sensory modalities, this topic has recently gained prominence. However, some aspects of this relationship remain relatively unexplored, such as how this connection is perceived from the perspective of the observer, i.e., an individual who observes others in contexts involving movement and music. From this standpoint, this paper presents an empirical investigation that explores the relationship between scenes of bodily movement and musical excerpts when mediated by figures of contrasting shapes. Thirty-four Portuguese participants (mean age of 25.13, ranging from 18 to 45 years, SD = 7.17) assessed the degree of correspondence between four kinesthetic stimuli (movement scenes) and four auditory stimuli (musical excerpts) through a questionnaire. The results indicated that scenes with faster movements, higher muscular tension, and muscular energy obtained strong to very strong correspondence with similar-character music excerpts, such as in Music of Change by Cage (61.8 % to 70.6 %). Meanwhile, scenes with slower movements, lower muscular tension, and muscular energy also obtained strong to very strong correspondence with similar-character music excepts, as seen in Prélude à l'après midi d'un Faune by Debussy (81.8 % to 67.7 %). The evidence of a non-arbitrary connection between the auditory, kinesthetic, and visual senses, strongly guided by the sharing of inherent qualities in both music and bodily movement, is discussed in this study. These findings inspire theoretical and practical reflections in the fields of music pedagogy, perception, and cognition.

Author Biographies

Cristiane Nogueira, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

Cristiane Nogueira é doutoranda em Ciências Musicais, na especialidade Ensino e Psicologia da Música na NOVA FCSH, e investigadora em formação no CESEM. Sua pesquisa está centrada na natureza multissensorial da música e sua intersecção com a corporeidade. Seus interesses de pesquisa incluem o ensino e pedagogia musical, cognição musical e desenvolvimento musical na infância. Bolsa de Doutoramento concedida pela FCT PD/BD/150597/2020.

Ana Isabel Pereira, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

Ana Isabel Pereira é Professora Auxiliar na NOVA FCSH e Professora Auxiliar Convidada na ESELx-IPL desde 2015. É membro integrado do CESEM e os seus principais interesses de investigação incluem o estudo da aprendizagem e desenvolvimento musical ao longo da vida, a arte na infância e a música na comunidade.

Helena Rodrigues, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

Helena Rodrigues é Professora Associada com agregação à NOVA FCSH. É uma das fundadoras do Laboratório de Música e Comunicação na Infância (LAMCI) do CESEM e da Companhia de Música Teatral. Foi Investigadora Bolseira na Real Academia Flamenga da Bélgica para as Ciências e as Artes. Coordenou os projetos Opus Tutti e GermInArte, ambos dedicados à música na infância e na primeira infância.

Published

2025-06-11

How to Cite

Nogueira, C., Isabel Pereira, A., & Rodrigues, H. (2025). Conexões entre música e movimento corporal: Um estudo à luz das correspondências intermodais com participantes de um contexto universitário português. Portuguese Journal of Musicology, 10(1), 11–36. https://doi.org/10.57885/0038.rpmns.10/1.2023

Issue

Section

Thematic Dossier (peer-reviewed)