Aplicabilidade da teoria de aprendizagem autorregulada no ensino de violino

Um estudo autorreflexivo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.57885/0040.rpmns.10/1.2023

Keywords:

Violin teaching, Self-regulated learning, Self-reflection, Observation grid of teaching practices, Didactic segments

Abstract

Teaching and learning a musical instrument are challenging for teachers and students. Both need to assume proactive attitudes, effort, and persistence to achieve satisfactory results. The literature points out that most music students need to strengthen their planning, control, and self-reflection abilities; however, there needs to be more interest in exploring teaching strategies that can support greater autonomy. This study aims to perceive and analyze teaching instructions that promote student self-regulation. Founded on Barry Zimmerman’s cyclical model of self-regulated learning theory, the methodological approach comprehends the analysis of four video-recorded individual lessons taught by the author to two beginning-level violin students (ages 11 and 12). Selected in-class rehearsal frames were coded using MAXQDA software, version 20, and an observation grid that includes four categories: self-regulated learning, teaching verbalizations, teaching strategies, and students' in-class performance. The results (i) describe the possibilities of incorporating teaching strategies that can encourage greater awareness of self-regulatory skills during the lesson, (ii) propose a way to articulate theory and practice, and (iii) suggest an option to adjust the teaching approaches concerning individual student study.

Author Biographies

Marija Mihajlovic Pereira, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

Marija Mihajlovic Pereira é violinista e doutorada em Ciências Musicais pela NOVA FCSH, tendo beneficiado da bolsa de doutoramento da FCT (BD/2020.05978). O seu principal interesse de investigação é articular a autorregulação com o ensino da música, desenvolvendo formas de promover o conhecimento, práticas e atitudes para uma aprendizagem mais eficiente.

Ana Isabel Pereira, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

Ana Isabel Pereira é Professora Auxiliar na NOVA FCSH e Professora Auxiliar Convidada na ESELx-IPL desde 2015. É membro integrado do CESEM e os seus principais interesses de investigação incluem o estudo da aprendizagem e desenvolvimento musical ao longo da vida, a arte na infância e a música na comunidade.

João Nogueira, LaMCI - LEC, CESEM / Faculdade de Ciências Sociais e Humanas / Universidade NOVA de Lisboa

João Nogueira é Professor Auxiliar na Universidade Nova de Lisboa. Publicou dois artigos em revistas especializadas e três trabalhos em actas de eventos. Nas suas actividades profissionais interagiu com dois colaboradores em coautorias de trabalhos científicos.

Published

2025-06-11

How to Cite

Mihajlovic Pereira, M., Isabel Pereira, A., & Nogueira, J. (2025). Aplicabilidade da teoria de aprendizagem autorregulada no ensino de violino: Um estudo autorreflexivo. Portuguese Journal of Musicology, 10(1), 59–80. https://doi.org/10.57885/0040.rpmns.10/1.2023

Issue

Section

Thematic Dossier (peer-reviewed)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.